Når adfærden udfordrer
Kurset giver kompetencer til at kunne forebygge og håndtere udfordrende adfærd med fokus på metodisk tilgang i arbejdet og brug af relevante redskaber. Kurset, der er et ’blended learning-forløb’, tager afsæt i videnscentrets e-learning-kursus ”ABC Demens – udfordrende adfærd”, som deltagerne gennemfører før kursets start.
Alle deltagere får udleveret et hæfte, en læringslog, til individuel refleksion på kursusdagene. Læringsloggen danner også baggrund for fokus efter forløbet. Vi udleverer også tre plakater, som I kan hænge op i jeres grupperum. På den måde bliver I alle mindet om at holde fast i den metodiske tilgang, når årsagen til udfordrende adfærd skal findes.
Obligatorisk del
Kurset indledes med at drøfte og få forståelse for, hvordan personcentreret tilgang har betydning for trivslen for mennesker med demens, og hvordan det er fundamentet for at kunne forebygge og håndtere udfordrende adfærd, så personen med demens opnår større velbefindende. Med udgangspunkt i jeres arbejdsplads vil vi drøfte betydningen af tværfagligt og metodisk arbejde og arbejdet med ’4-trinsmodellen’.
Valgfrie temaer
For at matche jeres behov for nye kompetencer, er det muligt at vælge mellem forskellige temaer, fx:
Tema 1: Somatiske årsager
Fx delirium, sygdom og medicinbivirkninger. Opsporing, forebyggelse og behandling.
Tema2: Ernæringsvurdering
At forebygge adfærdsændringer forårsaget af ændringer i spisefunktionen.
Tema 3: Smertevurderingsredskaber
Systematisk observation af smerter hos mennesker med demens.
Tema 4: Blomsten og de psykologiske behov
At arbejde målrettet med de psykologiske behov med henblik på at skabe trivsel.
Tema 5: Kommunikation og samspil
At træne kommunikation og samspil og blive bevidst om betydning af egne handlinger.
Tema 6: NPI-NH som redskab
Hvorfor og hvordan anvender man NPI-NH som redskab i praksis.
Tema 7: Sansevurdering
Sansernes betydning og sansestimuli. Low arousal – affektudbrudsmodellen
Tema 8: De kognitive funktioner
Hvordan skaber vi balance mellem krav og ressourcer, når de kognitive funktioner svækkes?
Tema 9: Døgnobservation
At bruge døgnobservationsskemaet til årsagsanalyse og genskabe trivslen.
Tema 10: Reduktion af antipsykotika
Roller, samarbejde og arbejdsgange ved nedbringelse af antipsykotika.
Hvad får I ud af dette kursus?
- I får indsigt i, hvordan man arbejder metodisk ved udfordrende adfærd, og hvordan I bruger ’4-trinsmodellen’.
- I får kompetencer til at kunne observere og analysere mulige årsagssammenhænge, der gør, at personen med demens ikke trives.
- I lærer at sætte handlinger i gang, som øger trivslen og forebygger eller behandler den udfordrende adfærd, og at evaluere indsatsen.
- I arbejder med egne cases og opnår ny indsigt i vanskelige situationer.
- I får forståelse for jeres egen og organisationens rolle ved udfordrende adfærd.
Målgruppe
Medarbejdere som arbejder i kommunalt regi enten på plejecenter eller i hjemmeplejen
Deltagerantal
Der kan max. være 28 deltagere på holdet.
Undervisere
Uddannelseskonsulenter fra Nationalt Videnscenter for Demens.
Kursusform
Kurset tilrettelægges som et en-dags-kursus eller et læringsforløb over to eller flere dage.
Kontakt
Ønsker du information om kurset, beregning af pris m.m., er du velkommen til at kontakte os på mail: vide@regionh.dk eller tlf. 3545 6922.